Vajíčka moje každodenné

Všetci vieme, aký význam majú pre naše telo bielkoviny. Bez bielkovín naše svaly jednoducho rásť nebudú. Ak neberieme do úvahy vodu, ktorá tvorí 70 % ľudského tela, bielkoviny sú druhým najviac zastúpeným elementom. Všetky tkanivá a každá bunka v tele obsahuje bielkoviny. Tvoria časti svalov, kostí, vlasov a kože a predstavujú približne 20 % celkovej telesnej hmotnosti. Preto sú bielkoviny v našej strave nutnosťou.

Vajíčka ako zdroj proteínu, vitamínov a zdravého tuku

Vajíčka. Nedám na ne dopustiť. Jem ich každý boží deň. Dajú sa pripraviť na slano aj na sladko a na veľa spôsobov, preto sa nebojím, že by som sa ich objedla. Fakty, ktoré som našla ma presvedčili, aby som už nikdy nevyhodila žĺtko.

protein-cracked-making-a-case-for-the-egg-2

Jedno stredne veľké vajíčko obsahuje 70 kalórií, 6 gramov vysoko kvalitných bielkovín a 5 gramov tuku. Sú tiež bohatým zdrojom vitamínov – A, E a K a tiež obsahujú vitamíny skupiny B, ako riboflavín, resp. vitamín B2, ktorý je nevyhnutný na uvoľňovanie energie z potravy a udržanie zdravej pokožky. Jedno vajíčko obsahuje takmer 20 % jeho odporúčaného denného príjmu. Vajíčka obsahujú aj vitamín B12, jedno pokryje až do 30 % odporúčaného denného príjmu. Vitamín B12 je potrebný pre tvorbu červených krviniek a tiež pre fungovanie imunitného systému. Okrem toho vajíčka obsahujú kyselinu listovú, taktiež potrebnú pre tvorbu červených krviniek a kyselinu pantoténovú nevyhnutnú pri metabolizovaní potravy na energiu a produkciu niektorých hormónov. Vajcia obsahujú všetkých osem esenciálnych aminokyselín potrebných pre optimálne budovanie svalov a cenné minerály ako vápnik, zinok a železo.

Koľko vajec môžeme zjesť?

Podľa Ameriacal Heart Association neexistuje nejaké špeciálne odporúčané množstvo vajíčok, ktoré môžeme zjesť za týždeň. Čo ma veľmi teší. Výskumy dokazujú, že vyššia spotreba vajec nie je spojená so zvýšeným rizikom na ochorenia kardiovaskulárneho systému. Jedno vajce denne nemá žiaden vplyv na hladinu cholesterolu v krvi. Ale čo takých 5, 10, 15 vajec denne?

eggs

Vajcia obsahujú cholesterol. To je fakt. Avšak, toto nemusí nutne znamenať, že jedenie vajec zvýši hladinu cholesterolu v krvi a nejako ovplyvní naše zdravie. Viete čo je zaujímavé? Priemerný Japonec zje 328 vajec ročne. Napriek tomu majú ľudia v Japonsku nízke riziko ochorení srdca a nižšiu hladinu cholesterolu v porovnaní s Američanmi. Väčšina Američanov totiž konzumuje vajíčka spolu so slaninou, salámou, údeným syrom, klobásami a inými jedlami bohatými na nasýtené tuky. Áno, tieto vražedné kombinácie zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi a môžu viesť k obezite, mŕtvici, ochoreniam kardiovaskulárneho systému a iným zdravotným problémom.

Vajíčka majú iba nepatrný vplyv na hladinu cholesterolu v krvi. Tento malý mínus je však mnohonásobne vykompenzovaný ich výhodami.

Surové vajíčka – áno či nie?

Je bezpečné pridať surové vajíčka do proteínového šejku alebo smoothiečka? V kulturistike bol známy mýtus, že vajcia v surovej podobe poskytujú viac živín. Čo však nie je až tak pravda.

egg

Surové vajcia môžu obsahovať salmonelu. To je jedna vec. Salmonela sa síce týka iba malého množstva vajec, ale risk je tu stále. Vajíčka sa preto odporúča tepelne upraviť, pričom vnútorná teplota by mala byť aspoň 70 stupňov po dobu niekoľkých minút. Okrem toho sa zistilo, že ľudské telo využije iba 50 % bielkovín zo surových vajec. Varené vajíčka sú ľahšie stráviteľné a majú o niečo lepší aminokyselinový profil. Bielkoviny tepelne upravených vajec sa do tela vstrebávajú vo vyššej miere ako bielkoviny surových vajec, dokonca na 98 %. To znamená, že ak zjeme 5 surových vajec, ktoré obsahujú 30 g proteínu, naše telo absorbuje iba 15 gramov. A je tu ešte jeden dôvod. Konzumácia surových vajec so sebou prináša aj riziko zničenia vitamínu biotínu obsiahnutého v žĺtku. Bielok totiž obsahuje avidín, ktorý sa viaže na biotín a zabraňuje tak jeho vstrebaniu. Avidín sa ničí varením, čo umožňuje využitie biotínu zo žĺtka.

Záver

Neexistuje žiadny dôvod obmedzovať svoju spotrebu vajec na troch až štyri týždenne, ako sa kedysi odporúčalo. V skutočnosti, konzumáciou dvoch – troch vajíčok denne podporíme svoje zdravie viac ako užitím multivitamínového doplnku. Vajcia skutočne sú skutočne „superpotravinou“. Je však dôležité, aby ste sa ubezpečili, že kupujete kvalitné vajíčka.

Zdroje

  • http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.full
  • https://chriskresser.com/three-eggs-a-day-keep-the-doctor-away/
  • http://www.bodybuilding.com/fun/eggs.htm
  • http://www.shapeyourenergy.com/how-many-eggs-a-day-can-you-eat-truth-about-eggs/
  • obrázky: www.gadoo.com, www.bodybuilding.com, www.wallpaperup.com

2 komentáre pri “Vajíčka moje každodenné

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *