Trávenie

 

Premýšľali ste niekedy o tom, čo sa deje vo vašom tele, keď niečo zjete? Naše telo každé jedlo spracováva zložitým procesom – trávením. Tento proces trvá v priemere 12 až 48 hodín v závislosti od obsahu a typu makroživín obsiahnutých v potravinách. Napríklad, ovocie a zelenina je strávené asi za 30 minút, zatiaľ čo trávenie mäsa trvá asi jeden deň.

Poďme sa na to pozrieť bližšie. Najprv je jedlo mechanicky spracované v ústach pomocou žuvania. Žuvanie je chemický proces, pretože zahŕňa zmiešanie enzýmov, ktoré obsahujú sliny, s jedlom. Potom sa potrava pohybuje cez pažerák do žalúdka. V žalúdku je jedlo je zmiešané so žalúdočnou kyselinou a ďalšími enzýmami a potom vstúpi do tenkého čreva. Tu sa potrava ďalej trávi a vstrebávajú sa z nej výživne látky. V tenkom čreve sa žlč a enzýmy podieľajú na ďalšom rozložení prijatej potravy. Napokon natrávenina vstúpi do hrubého čreva, kde sa odlúči časť, ktorá bude absorbovaná do krvi od tuhého odpadu, ktorý bude vylúčený.

To by aj mohlo len tak v jednoduchosti stačiť. V podstate všetko, čo potrebujeme vedieť  je, že od chvíle ako sa kus jedla dotkne jazyka, začína proces trávenia. To znamená, že telo začína získavať živiny a energiu z jedla, ktoré jeme, prakticky ihneď. Avšak, niektoré potraviny, ako som sa zmienila na začiatku, sú stráviteľné rýchlejšie ako iné. Teda ich rozloženie do stavu, kedy z nich vie telo prijať živiny a energiu, trvá kratší čas.

Teraz už asi chápete, že prečo ste po zelenine hladní za kratší čas, ako po zjedení steaku. Pozrime sa na trávenie niektorých potravín a ich približnú dobu zotrvania v žalúdku pred vyprázdnením:

  • voda – okamžite prejde do čriev
  • ovocie – 20 – 40 minút
  • zelenina:
    • surová – 20 minút
    • dusená alebo varená – 40 – 50 minút, škrobová zelenina asi 60 minút
  • sacharidy (hnedá ryža, pšeno, quinoa, pohánka, kukuričná múka, ovos,…) –  90 minút
  • strukoviny: 1,5 hodiny (sója – 2 hodiny)
  • semená – cca 2 hodiny
  • orechy – 2,5 – 3 hodiny
  • nízkotučné mliečne výrobky – 1,5 hodiny
  • cottage cheese a mäkké syry – 2 hodiny
  • plnotučné tvrdé syry – 4 – 5 hodín
  • živočíšne bielkoviny:
    • vajcia – 30 – 45 minút
    • chudé ryby (napríklad treska a platesa) – 30 minút
    • tučné ryby (napríklad losos, sleď) – 45 – 60 minút
    • kura – 90 – 120 minút
    • morka – cca 2 hodiny
    • hovädzie a jahňacie – 3 – 4 hodiny
    • bravčové mäso – 4 ½ – 5 hodín

Tuk trvá stráviť dlhšie. Bielkoviny a sacharidy sú spracované rýchlejšie a cukor ide ihneď do krvi. Hoci rýchlosť tráviaceho systému by mala byť do istej miery u každého jedinca rovnaká, existujú zvláštnosti, ktoré môžu spôsobiť trávenie spomaliť. Napríklad, nedostatok vlákniny v strave môže spôsobiť zápchu. Trávenie môže byť tiež spomalené vysokým obsahom tuku v strave a nadmernou spotrebou potravín všeobecne.

 

Tipy na zrýchlenie trávenia:

  1. poriadne jedlo požujte – ušetrite žalúdku prácu tým, že jedlo dobre požujete svojimi zubami. Čím pomalšie jete, tým viac sa jedlo rozdrví, a tým bude ľahšie stráviteľné a lepšie sa z neho vstrebú výživné látky.
  2. nerozptyľujte sa pri jedení – vaše jedenie by malo byť jednoducho IBA JEDENIE. Stravovanie v uvoľnenom prostredí bez vonkajšej stimulácie chráni vaše telo pred uvoľnením stresového hormónu, ktorý môže spomaliť proces trávenia.
  3. zvýšte príjem ovocia a zeleniny – to pomáha v mnohých prípadoch. Prírodné potraviny ako je ovocie a zelenina obsahujú veľké množstvo vlákniny, ktorá je oveľa vhodnejšia ako užívanie doplnkov obsahujúcich vlákninu. Navyše, všetko čo obsahuje vlákninu vás udrží sýtych dlhšiu dobu a chráni pred vlčím hladom.
  4. pite viac vody – voda pomáha prechodu potravy cez tráviaci systém a niektoré vitamíny sú vstrebávané len pomocou vody.
  5. zvýšte fyzickú aktivitu – mierne cvičenie prispieva k urýchleniu trávenia. Dokonca, stačí aj 10 minútová prechádzka po jedle.

travenie2

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *