Cukrovanie a diéta

Ste v diéte a máte chuť na niečo sladké. To je normálne. Kto by nemal? Ale vy chcete sladidlo, ktoré by malo čo najmenej kalórií, ideálne žiadne, malo by prirodzenú chuť a nemalo by skryté účinky na náš organizmus. Sklamem vás. Sladidlo spĺňajúce tieto požiadavky, žiaľ, neexistuje.

Nebudem rozoberať formy sladidiel ako med, agáve, melasa. O tomto sa už veľa popísalo. Zamerajme sa v tomto článku radšej na povolené diétne cukrovanie. Stévia. V súčasnosti je stévia veľmi populárna ako prírodné sladidlo vhodné pri výrobe low carb potravín pre diabetikov a ľudí pri redukčných diétach. Možno však viac marketingovo propagovaná akoby sa patrilo. Rôzne formy stévie sa stávajú súčasťou množstva sladkých výrobkov, cukroviniek, nápojov, žuvačiek a všetkého, kde by za normálnych okolností objavil cukor v nejakej inej forme. No nie je to úžasné? Jesť sladkosti bez výčitiek, užívať si sladkú chuť bez kalórií… Nie je v tom nejaký háčik?

Veľa ľudom nevyhovuje jej chuť. A pozrime tiež na zloženie. Toto je zloženie bežne dostupnej “Stévia candisin”.

Sladidlo – glykozidy steviolu, Kypriace činidlo: hydrogenuhličitan sodný, Regulátor kyslosti: kyselina vínna, Prírodná aróma.

Na to, že je to prírodné sladidlo, tak obsahuje dosť pridaných látok, nie?

Rozlišujeme dve základné formy stévie, v ktorých je možné ju dostať:

Rastlina – zelené listy je možné priamo pridať k čaju alebo je ich možné vysušiť a rozdrviť na prášok. V tomto prípade ide o typ stévié, ktorý bol pôvodne používaný v Japonsku a v Južnej Amerike po stáročia ako prírodné sladidlo a ako prostriedok na rôzne zdravotné problémy. Takáto stévia je sladká, trošku nahorklá a nie je tak silná ako väčšina spracovaných stévia produktov. A stále je asi 30 až 40-krát sladšia ako cukor. Samozrejme, dosládzanie rastlinkou je pre naše zdravie podľa viacerých štúdií prospešné z viacerých dôvodov :

  • stévia vyrovnáva hladinu cukru v krvi a je bezpečná na použitie, ako pre diabetikov, tak pre hypoglykemikov
  • je používaná na zlepšenie trávenia
  • má antiseptické vlastnosti, urýchľuje hojenie kožných poranení
  • potláča rast baktérií, čo je obzvlášť pozoruhodné, pretože niektoré formy streptokoka sa stali rezistentné voči antibiotikám

Fresh and dry Stevia Rebaudiana

 

Komerčná stévia (prášok, tabletky, v tekutej forme) – jedná sa o typ stévie, čo už v skutočnosti ani stéviou nie je. Problémom je typ jej spracovania a pridané zložky, ktoré sa často neuvádzajú na obale. Podľa patentu Spojených štátov amerických pre Coca-Cola Company, stévia prechádza procesom, ktorý má 42 krokov, aby sa vyrobilo toto sladidlo. Po prvé, rebaudiozid sa extrahuje z listu stévie, potom sa pridajú chemické rozpúšťadlá vrátane acetonitrilu. Ten je mimochodom toxický pre pečeň a je karcinogénny. Tieto produkty sú asi 400-krát sladšie ako cukor.[2]

Pomáha teda stévia pri chudnutí?

Vzhľadom k tomu, že stévia nemá prakticky žiadne kalórie, jej konzumáciou svoj kalorický príjem nezaťažíte. Pozitívum používania tohto sladila môžu využiť napríklad ľudia, ktorí konzumujú príliš veľa cukru a sladkostí a robí im problém obmedziť jeho príjem. Zamerajte sa však hlavne na kúpu kvalitného produktu. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že moja váha sa začala hýbať smerom dolu oveľa rýchlejšie, keď som vynechala stéviu. Dokonca existujú aj štúdie, ktoré preukázali, že umelé formy sladidiel môžu spôsobovať prejedanie, lebo ochromujú leptín. Leptín je hormón, ktorý nám hovorí, kedy máme zaplnený žalúdok a kedy sme skutočne hladní.

 

Pamätajte si…

Všetky sladidlá treba používať s mierou. Uistite sa, že si vyberiete produkt, ktorý neobsahuje žiadne škodlivé prísady a majte na pamäti, že všetko s mierou.

Treba si uvedomiť, že naša chuť na sladké je len naša pohodlnosť, naučený zvyk, s ktorým sa dá bojovať. Skúsme sa prepracovať len k príležitostnému konzumovaniu cukru v našom jedálničku. Hľadajme dôvod, prečo máme chuť na sladké. Môže ich byť viacero. Všímajte si samých seba. Kedy pojedáte sladké? Sú to víkendy, poobedný zákusok ku kávičke, stres alebo len PMS? Existuje viacero trikov ako sa zbaviť chuti na sladké, napr.:

  • hrsť orechov zapiť pohárom citrónovej vody
  • zjesť namiesto sladkosti ovocie, ktoré je zdravou formou cukru
  • pravidelná strava, ktorá obsahuje všetko čo naše telo potrebuje

Ja som si jednoducho povedala STOP. Vydržím to. Dosiahnem svoj cieľ. Chcem sa páčiť sama sebe. Mám pevnú vôľu. Nebudem šliapať tisíckrát do tej istej rieky. Prekonám samú seba. Vždy si treba položiť otázku: “Stojí mi týchto pár minút sladkej chuti za to, aby som sa vzdialila od svojho cieľa?” Ak je vaša motivácia dostatočne veľká a máte stanovené ciele, nepoľavujte a choďte si tvrdo za tým, čo chcete dosiahnuť.

Držím palce :)

 

Inak, čo si myslíte o stévii? Aké s ňou máte skúsenosti? Chutí vám alebo je to len náhrada, ktorá vám pomáha prežiť diétu?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *