Myslenie a snaha

Každý máme niekedy chuť na slané, sladké, nezdravé. Tak, poďme sa ponoriť rovno do problému. Kedy najviac hrešíme?

Celý týždeň chodíte do práce, máte svoje pripravené jedlo, chodíte cvičiť, dodržiavate svoj plán. Príde piatok a vy máte zrazu pocit, že potrebujete vypnúť, odpočinúť si a odmeniť sa za celý týždeň. No a je to tu. V piatok večer sa treba odreagovať s kamarátmi, v sobotu nejaká tá párty, ktorá sa nezaobíde bez arašidov, chipsov a alkoholu alebo kino s veľkým popcornom, v nedeľu obed u rodičov, ktorí vám z lásky pripravia čerstvé rezníky, ktoré tak milujete a ešte sladká bodka k poobednej kávičke, nejaký ten koláčik od mamičky. Príde pondelok ráno, vy sa zobudíte opuchnutí, postavíte sa na váhu a zrazu ste tam kde pred týždňom. Ak nie ešte ďalej.

Tak presne tu už končí naša snaha o nejakú tú zmenu. Nechápte ma zle, som za to, aby si človek doprial, ale netreba to preháňať a cheatovať si od piatku do nedele, teda pokiaľ chcete zapnúť tie rifle, čo ste mali dnes, aj o mesiac. Jedno jedlo za týždeň postačí. Kalórie neoklamete – pokiaľ dlhodobo prijímate viac, než dokáže vaše telo spracovať a minúť, zaručene priberiete. A to predsa nechceme :)

Prečo priberáme? Pretože sa prejedame. Prejedame sa nezdravým jedlom, prejedame sa zdravým jedlom, ochutnávame všetko, atď. Tak napríklad arašidové maslo. Je to zdravá potravina. Určite ste už čítali viacero článkov, prečo zaradiť do jedálnička zdravé tuky. Ale tým, že na posedenie zjem polku balenia asi nebude mať ten najlepší efekt na chudnutie.

Príklad – údaje sú fiktívne, len aby ste pochopili o čo mi ide :) Zoznámte sa s Jožkom. Povedzme, že Jožko potrebuje denne prijať 2000 kalórií, aby bol v kalorickom deficite. Poctivo si počíta kalórie od pondelka do piatku, čiže za 5 dní príjme 10.000 kalórií. Ak bude pokračovať aj cez víkend, tak príjme za celý týždeň 14.000 kalórií.

kalorie1

V tomto ideálnom prípade by bol v kalorickom deficite a za týždeň by zhodil 1 kg telesného tuku. Ale poďme zistiť prečo sa tento týždeň nikam nepohol, veď zdravo jedol celý týždeň. V piatok je unavený, je tu koniec týždňa, dá si o niečo väčšiu večeru… Príde sobota, večer párty, kapitán, cola, na večeru pizza a o tretej ešte cigánska, ako taký malý snack, aby sa lepšie spalo. Tak ak to zrátame a dáme mu kalorický rozpočet na tento deň  4.100 Kcal, budeme ešte veľkorysí. V nedeľu mu je zle, tak si dá nejaký mastný obed a k tomu 0,5 l piva, aby mu zostalo lepšie.

kalorie2

Takže po týždni sa jeho kalorický príjem vyšplhal na 17,200 Kcal. Strata pol kila telesného tuku je predstavuje 3.500 ušetrených kalórií. A náš Jožko sa čuduje, prečo mu váha nejde dolu. Asi má pomalý metabolizmus. Asi má zlú genetiku. Asi sa na to už vykašle…

Najhoršie na tom je, že väčšina ľudí vie, kde robia chybu, ale ospravedlňujú sa sami pred sebou, obviňujú vedľajšie faktory, kvôli ktorým sa im nedarí schudnúť. Hľadajú si výhovorky, len preto, že sú pohodlní a leniví. Viem o čom hovorím. Tiež som si hľadala výhovorky, mala som vymyslené zdravotné problémy, mala som „spomalený metabolizmus“. Dala som si ten zákusok k nedeľnej kávičke, lebo veď začínam až od pondelka. Ale v prvom rade som nemala výdrž, disciplínu a najväčším problémom bolo moje myslenie.

Myšlienky ovplyvňujú ciele, ktoré chceme dosiahnuť

Myšlienky ovplyvňujú plán ako dosiahnuť tieto ciele

Myšlienky nám spúšťajú podnety, prečo si môžeme dovoliť zjesť pizzu

Myšlienky nám vymýšľajú dôvody, prečo neísť cvičiť

Zmenou nášho myslenia dokážeme robiť hotové zázraky. Nepozerajte na zdravé jedlo ako na prostriedok na chudnutie, užívajte si prínosy, ktoré má pre vaše telo. Zmeňte prístup k cvičeniu. Nechoďte cvičiť preto, aby ste schudli, ale preto, aby ste sa cítili dobre. Zmeňte svoje myslenie a dopracujte sa k úspechu. Je to denno-denný boj myšlienok. Nastavte si ich tak, aby ste videli na živote to dobré. A to zlé berte ako ponaučenie.

V prvom rade hlavne neobviňujme vedľajšie faktory za to, že sa nám nedarí. Pracujme s tým čo máme a snažme sa byť každý deň lepší ako ten predošlý.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *