Najkontroverznejšia potravina súčasnosti – sója

Sója. Dosť sa ma na ňu pýtate, tak som sa rozhodla googliť výskumy a štúdie, aby som vám mohla dať dôveryhodné a niečím podložené informácie. Bohužiaľ, veľa výskumov si protirečí. Jedna skupina ju považuje za superpotravinu pre jej vysoký obsah bielkovín, vlákniny, železa, vápnika, draslíka, horčíka a vitamínov. Inými je zatracovaná, pretože môže byť pre telo toxická a zabraňuje vstrebávaniu vitamínov. Kde je teda pravda?soy

Z histórie…

Sója pochádza z východnej Ázie. História pestovania sójových plodín spadá do 11. storočia pred naším letopočtom. Od roku 1700 sa začalo jej pestovanie aj v Európe a o 65 rokov neskôr v Severnej Amerike. Tu bola pôvodne pestovaná na kŕmenie zvierat. Od roku 1990 sa začala používať aj ako potravina pre ľudí. Dnes sa až 55 % celkovej produkcie sóje sústreďuje v Spojených štátoch. Prvé geneticky modifikované sójové bôby sa začali pestovať v roku 1995. Zabezpečovala sa tým ochrana proti škodcom. A o 13 rokov neskôr bolo až 90 % sóje GMO.

Zloženie

Ako uvádzajú kalorické tabuľky, sója obsahuje v uvarenom stave približne 169 g Kcal na 100 g, pričom 14,5 g tvoria bielkoviny, 10,7 g sacharidy a 7,7 g tuky  Ako uvádza výskum, sója je bohatá na aminokyseliny s rozvetveným reťazcom, ako lyzín a arginín. Kvôli nízkemu obsahu aminokyselín metionín a cysteín však nie je považovaná za produkt s komplexným aminokyselinovým profilom (v porovnaní so živočíšnymi bielkovinami).

Pomer omega 3 mastných kyselín a omega 6 mastných kyselín je 1:7. Odporúčané množstvo podľa  The American Journal of Clinic nutrition je ideálne 1 : 2. Pre porovnanie, kokosový olej má tento pomer 1:1 a slnečnicový olej 1:100+. Takže sója na tom nie je až tak zle.

Sójové bôby obsahujú pomaly stráviteľné sacharidy, čo môže byť výhodou, lebo máte dlhší pocit nasýtenia. Ale s tým je spojené aj riziko tráviacich problémov.

Konzumácia sóje

Ako ďalej uvádza výskum, v Ázii sa konzumácia sóje pohybuje v rozmedzí 40 – 90 g denne, teda ako občasné spestrenie stravy. No na západe sa veľkovýroba sóje tak rozmohla, že v rokoch 2000 – 2007 vzniklo v USA približne 2700 potravín so sójovou zložkou. Sója sa ako lacná prísada pridáva už takmer do všetkého.

Doktor Daayla T. Daniel, PhD. sa vyjadril, že podporuje produkty, ktoré sú fermentované. Fermentačným procesom sa totiž zničia toxické látky, ktoré sója obsahuje v surovom stave, spôsobujúce zažívacie ťažkosti a problémy so vstrebávaním vitamínov.

Fermentácia

Je to proces látkovej premeny bez prítomnosti kyslíka, kedy za pomoci baktérií vznikajú silné antioxidanty, vitamíny, enzýmy a aminokyseliny prospešné pre ľudský organizmus. Najlepším príkladom fermentácie je výroba kyslej kapusty. Z bielej kapusty, ktorá je v surovom stave chudobná na vitamín C sa vďaka baktériám mliečneho kvasenia stane kvasením potravina nabitá vitamínom C.

Sójový proteín

Boli vykonané viaceré štúdie (podrobnejšie informácie tu) na účinky bielkovín z rôznych zdrojov a ich vplyv na telo. Zistilo sa, že kombináciou vhodného tréningu a správnej stravy pôsobia suplementy sójovej bielkoviny rovnako ako suplementy z iných zdrojov. Výskumníkov zaujímal aj vplyv sójového proteínu na rýchlosť metabolizmu u olympijských atlétov, ktorým bol podávaný po dobu ôsmych týždňov v množstve 1,5 g/kg. Nezistili sa žiadne negatívne efekty na činnosť metabolizmu. Otázne však podľa mňa je, či pozorovanie 8 týždňov je dosť dlhé časové obdobie.

Tofu

Najrozšírenejšia sójová potravina. Samozrejme, najrozporuplnejšia. Niekto ho miluje, iný nenávidí. Našla som štúdiu, že tofu je považované za bezpečnú potravinu. Zaujímavé je, že vedci uvádzajú bezpečnú konzumáciu za podmienky, že celkový príjem sóje nepresiahne 1-2 porcie denne. To znamená, že napríklad tofu na obed, sójové mlieko do poobednej kávy a sójový proteín po večernom tréningu, je už veľa. Narazila som aj na článok o tom, že tofu jednej britskej spoločnosti bolo v roku 2006 stiahnuté z českého trhu z dôvodu nedostatočného tepelného spracovania, čoho následkom môže byť mikrobiologická kontaminácia. S výberom tofu by sme mali byť opatrní. Nelegálna výroba tofu za neprijateľných hygienických podmienok bola zistená v apríli tohto roku v Prahe. Preto si nedovolím jednoznačne tvrdiť, že tofu je zdravá potravina. Faktom však je, že tofu, ktoré kupujete v potravinách, nie je fermentovanou potravinou. Vyrába sa priemyselne, a to zrážaním extrahovaného sójového mlieka s koagulátorom, teda látkou spôsobujúcou zrážanie.  .

Sójová omáčka

Pri kupovaní sójovej omáčky dávajte pozor na kvalitu. Prírodná sójová omáčka je vyrobená fermentáciou. Najznámejšie prírodne fermentované sójové omáčky sú sójová omáčka Shoyu, Tamari a Kikkoman. Nefermentovaná sójová omáčka je plná chemikálií a farbív. Farbu, vôňu a chuť získava pridaním karamelovej farby, kukuričného sirupu a soli.

Záver

Ako vidíte, nie je sója ako sója. Sója v nefermentovanej podobe totiž môže poškodiť zdravie. Je však lacnou surovinou, ktorou sa dopĺňajú rôzne tyčinky, klobásy, párky, šunky a iné potraviny. Prospešné pre ľudský organizmus sójové produkty vyrobené fermentáciou – natto, miso, tempeh alebo kvalitná sójová omáčka. Bohužiaľ, na druhej strane, by sme sa mali vyhýbať priemyselne spracovanej sóji, čiže výrobkom ako sójové mlieko, sójové mäso, sójové jogurty a i. Sója ako taká má z výživového hľadiska síce pomerne veľa bielkovín v porovnaní s inými strukovinami, ale určite by som ju neodporúčala používať ako výhradnú náhradu mäsa.

Používate sójové výrobky v kuchyni? Ja osobne iba sójovú omáčku, ktorou ochucujem mäso ale napríklad aj grilovanú zeleninu. Konkrétne používam sójovú omáčku Shoyu, ktorá je výrazná chuťou a tak isto farbou. Kvalitu medzi obyčajnou sójovou omáčkou a tradičnou čínskou omáčkou uvidíte už v momente, keď ju začnete liať do panvice :)

Použité zdroje:

  • http://www.precisionnutrition.com/soy-latest-research
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/278340.php
  • http://www.madehow.com/Volume-2/Tofu.html
  • http://coconutoil.com/soy/
  • http://www.bezpecnostpotravin.cz/spolecnost-cauldron-stahuje-z-prodeje-organicke-tofu.aspx
  • http://www.bezpecnostpotravin.cz/szpi-uzavrela-nelegalni-vyrobnu-tofu-prodavaneho-v-prazske-trznici-sapa.aspx
  • http://www.margit.cz/soja-prospiva-skodi/
  • http://www.kaloricketabulky.cz/soja-syrova/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *